5. Drieluik flyer

Het onderdeel waar ik het meest mee bezig ben geweest en ook het meest trots op ben deze studio periode is de drieluik flyer die ik heb ontworpen. Alle aspecten uit deze studio periode vallen samen in de flyer die ik heb gemaakt. Zo komen de sterke punten die in de flyer te vinden zijn uit het onderzoek die we gehouden hebben en heb ik veel met mijn leervraag bezig kunnen zijn tijdens het ontwerpen van de flyer.

 

Schetsen en inspiratie zoeken

Om te beginnen ben ik op zoek gegaan naar inspiratie. De inspiratie heb ik gevonden op internet, maar ook in magazines en ander drukwerk. Na het zoeken van de inspiratie ben ik gaan schetsen. Mijn grote leervraag van deze studio periode was om snel tot creatieve ideeën te komen. Ik ben om te beginnen dus veel inspiratie gaan zoeken, maar daarna ben ik nieuwe dingen geen proberen. Ik heb de 30 cirkels test van Bob McKim gedaan, maar dan een variatie er op. In drie minuten tijd moest ik zo veel mogelijk flyer wireframes maken. Deze oefening heb ik twee keer gedaan. Daarna heb ik een TED Talk gekeken van Steven Johnson over hoe creatieve ideeën ontstaan. Na het kijken van deze video heb ik geregeld dat ik in een creatievere werkomgeving kon gaan werken. Ik ben bij een kennis op kantoor gaan zitten om daar verder te werken aan de flyer. Bij zijn kantoor zit namelijk een kantine die een creatief is ingericht. Volgens die TED Talk draagt een creatieve omgeving bij aan een goed ontwerpproces.

 

Content voor de flyer

Tijdens een sprint review met de klant kreeg ik te horen dat ik zelf de flyer mochten gaan voorzien van content. Van de ene kant vond ik dat moeilijk, omdat ik niet wist wat ze bij KPRS als belangrijk achtten, maar van de andere kant dacht ik dat het wel te doen moest zijn omdat we zoveel onderzoek hadden gedaan. Uiteindelijk heb ik mijn zorgen aan de kant gezet en ben ik de flyer gaan vullen met wat ik dacht dat goed zou zijn. Ik heb belangrijke basis info van KPRS bij elkaar gezocht en heb belangrijke punten uit het onderzoek gebruikt met als doel om daarmee de klanten te overtuigen. Onderstaande punten uit het onderzoek heb ik gebruikt in de flyer:

– Klantservice/helpdesk ondersteuning

– Ervaringen uitwisselen via georganiseerde klantdagen

– Continue systeemoptimalisaties door o.a. meer- en/of maatwerk

– KPRS luistert naar de feedback en input van klanten en gaat er mee aan de slag

– Kringloop, planning en registratie systeem

– Jarenlange ervaring in de branche

– KPRS wordt aangeraden door de branchevereniging

– Hulp bij overstappen op KPRS

– Hulp bij het integreren van KPRS

– Systeem eenvoudig te begrijpen

 

Feedback en iteraties

Tijdens het proces heb ik regelmatig feedback gevraagd een studio groepsgenoten. Het is vaak goed om dingen van een andere kant te bekijken en daar helpen de creatieve ideeën van andere mensen vaak bij. Dit bleek ook uit de TED Talk die ik heb gezien. Ook heb ik natuurlijk feedback gevraagd aan Jan-Willem.

 

Eerst wilde ik alle informatie die ik had op een enkelzijdige A5 flyer plaatsen, maar al snel kwam ik er achter dat het niet ging passen. De flyer zou anders erg druk worden. De sprint review met de klant was al in zicht en ik wilde niet met een ‘mislukt’ ontwerp aankomen. Ik ging brainstormen en kijken voor inspiratie en kwam uit op een zogenaamde ‘drieluik flyer’. Een drieluik flyer is een flyer die in drieën gevouwen is. Ik besloot een papieren prototype te maken die ik voor kon stellen aan Jan-Willem. Jan-Willem vond het een goed idee, dus ben ik er verder mee gegaan. Ik heb veel tijd in de drieluik flyer gestoken en hij heeft veel iteraties ondergaan.

 

Drukwerk klaar maken en prototype testen

Voor de eindpresentatie bij de klant wilde ik mijn voorstel van de drieluik flyer drukwerk klaar maken. Dat wil zeggen het InDesign document opmaken met snijranden en vouwlijnen. Dit heb ik in het verleden ooit eens gedaan, maar dat was al een tijd terug. Ik heb Andre uit onze studio groep gevraagd om hulp, omdat hij een DTP achtergrond heeft op het Grafisch Lyceum te Utrecht. Ook heb ik gedurende de eindfase van het ontwerpproces regelmatig printjes gemaakt van de drieluik flyer. Dit heb ik gedaan om uiteindelijk tot een mooi prototype te komen, die dus ook al gedrukt is. Dit prototype heeft veel iteraties ondergaan, maar is nu klaar om gepresenteerd te worden aan de klant.

 

Evaluatie

Ik ben erg tevreden met het resultaat. De drieluik flyer ziet er in mijn ogen professioneel uit. Ook heb ik het onderzoek goed naar voren kunnen laten komen in de flyer, zoals ik van tevoren in gedachten had. De punten die er in staan kwamen naar voren uit het onderzoek als punten die kringloopeigenaren / potentiële klanten belangrijk vinden. Volgende keer hoop ik wel wat sneller tot zo’n goed resultaat te kunnen komen. Mijn oude stagebegeleider op het MBO vertelde me dat je een goede vormgever wordt door veel te doen en veel uren te maken. Dit heeft er dus zeker aan bijgedragen dat ik een betere vormgever wordt en uiteindelijk ook steeds sneller tot een eindproduct kan komen.