2. Onderzoek

Om de uitingen van de product owner aan te laten sluiten op de doelgroep, was het nodig om onderzoek te doen. Tijdens ons onderzoek hebben we ons verdiept in KPRS en de klanten van KPRS. Het is natuurlijk noodzakelijk dat je dingen van je klant weet. Ook is het noodzakelijk dat je weet voor wie je de producten maakt en waarmee je ze aanspreekt. Tijdens ons onderzoek hebben we altijd het doel en de vraag van de klant voor ogen gehouden: Ontwikkel marketingmateriaal voor KPRS en de KPRS tools in de brede zin des woords. Folders, (instructie) video’ s, YouTube kanaal, digitale nieuwsbrieven etc.

 

Soorten onderzoek

Onderzoek KPRS

Allereerst zijn we ons dus gaan verdiepen in onze klant. Wat doet KPRS? Wat bieden ze hun klanten? Hoe hebben ze hun klanten bereikt? Dat waren vragen die aan bod kwamen in ons oriënterend onderzoek naar onze klant. Dit onderzoek hebben we uitgevoerd d.m.v. internetonderzoek, maar ook door vragen te stellen aan de productowner / klant.

 

Onderzoek klanten KPRS

Vervolgens zijn we de klanten van KPRS gaan onderzoeken. We zijn langs twee kringloopcentra geweest om te kijken hoe ze er uit zien, hoe ze te werk gaan, te kijken naar de software waarmee ze werken en om interviews af te nemen en fly on the wall uit te voeren. We hebben er bewust voor gekozen om een kringloopcentrum te bezoeken die al wel met KPRS werkte (Kringloopcentrum Amersfoort) en een kringloopcentrum die met een ander systeem werkte (De A.R.M.). Dit hebben we gedaan zodat we beter konden kijken wat bestaande klanten goed vinden aan het systeem, maar ook om te weten te komen hoe een concurrerend systeem werkt.

 

Uit dit onderzoek zijn we een hoop dingen te weten gekomen. Zo blijkt ‘Eclipse’ een van de grootste, en misschien wel de grootste concurrent van KPRS te zijn. Ook hebben we daardoor juist sterke punten gevonden van het KPRS systeem ten opzichte van de concurrentie. Lees hier meer over in het volledige onderzoek.

 

Evaluatie

Het onderzoek is naar mijn mening goed verlopen. We hebben veel verschillende dingen onderzocht en een goed beeld voor onszelf kunnen vormen wat KPRS en de klanten betreft. De punten die uit ons onderzoek hebben we verwerkt in een onderzoeksrapport en die hebben we aan Jan-Willem overhandigd. Ook hebben we de punten die in ons onderzoek naar voren kwamen verwerkt in de uitingen die we hebben gemaakt. Helaas hebben we door het vele onderzoeken minder tijd kunnen besteden aan de uitingen zelf. Hierdoor hebben we, naar mijn mening, minder af kunnen krijgen dan we aan het begin van deze studio periode voor ogen hadden.