Inleiding

Mijn naam is Rick Roomer. Ik loop mijn eerste stage bij het bedrijf “LiNC”. Het bedrijf is gevestigd aan de Sportweg in Tilburg. LiNC is gespecialiseerd in online design & marketing. Ik loop hier stage van 2 februari 2015 t/m 3 juli 2015.

Met dit verslag wil ik de lezer een aantal dingen laten zien. Allereerst komt er een introductie over het bedrijf waar ik mijn eerste stageperiode heb doorgebracht. Hier wordt besproken wat de werkzaamheden zijn, de structuur van het bedrijf, het proces van eerste gesprek tot de oplevering van het product en hoe mijn stagebedrijf zijn kwaliteit waarborgt. Vervolgens komt er een gedeelte waarin ik mijn ervaringen beschrijf. Hierin wordt besproken wat ik heb geleerd en blik ik terug op mijn eerste stageperiode.


Stagebedrijf

De werkzaamheden bij LiNC
LiNC is een bedrijf met veel mogelijkheden als het gaat om werkzaamheden. Zo kun je bij LiNC terecht als je net wilt beginnen met je bedrijf, maar ook MKB bedrijven en grotere bedrijven kunnen bij LiNC terecht. LiNC helpt je met de marketing strategie, huisstijl, logo, etc. Ook voor de website zit je bij LiNC aan het juiste adres. LiNC ontwerpt de website en besteed de codering uit aan een extern bedrijf, maar houd wel het overzicht over het hele proces. Kort samengevat: LiNC is een bedrijf dat zorgt voor online design en marketing. Je kunt hierbij denken aan: webdesign, huisstijl, posters, flyers, concept en strategie. Kunnen ze iets niet zelf dan besteden ze het uit, maar houden ondertussen wel de leiding over het project. Op deze manier weten ze alle projecten tot een goed eind te brengen.

Personeel
Bij LiNC werken op dit moment 2 mensen vast (dus 5 dagen in de week), en twee parttimers. Daarnaast ben ik natuurlijk stagiair bij LiNC. Ik werkt ook 5 dagen mee. Ook is er een eenmansbedrijf met de naam: “Studio Tegenlicht”, die zit ook bij ons op kantoor. Dat brengt het totaal aantal werknemers op 6.

Ik ga je nu voorstellen aan alle personeelsleden:


Joost Bakkers

Joost is de leidinggevende bij LiNC. Hij zorgt voor de meeste communicatie tussen de klanten en LiNC. Hij geeft de presentaties, managet alle werkzaamheden en doet de administratie.


Bart Bouwmans

Bart is de vormgever van LiNC. Hij is het enige personeelslid naast de leidinggevende Joost die heel de week aanwezig is.


Kevin Riel

Kevin is een parttimer bij LiNC. Hij volgt een HBO studie en is daarom niet heel de week beschikbaar. Kevin zorgt ook voor de vormgeving bij LiNC. Hij is tevens oud student van het Grafisch Lyceum Utrecht.


Jarno Fransen

Jarno heeft pasgeleden zijn stage bij LiNC afgerond. Hij deed hier zijn afrondend project van zijn HBO opleiding CMD (Communicatie Multimedia Design). Nadat hij deze opleiding heeft afgerond heeft hij een contract gekregen. Dit maakt hem de tweede parttimer van LiNC.


Rick Roomer

En dan ben ik er natuurlijk nog. Mijn taak is ook vormgeven. Ik help bij projecten van Kevin en Bart en heb mijn eigen projecten.


Jules Bremmers

De “baas” van Studio Tegenlicht. Zijn werkzaamheden zijn het maken en bewerken van video’s.

Naast de professionele samenwerking op kantoor is er zo af en toe ook nog tijd voor een leuk praatje of een grapje. Dit zorgt er voor dat de sfeer op kantoor heel de dag door erg goed is.


Structuur bij LiNC
Bij LiNC gaan ze gestructureerd te werk. De werkzaamheden worden op een bord opgeschreven. Het bord is verdeeld in 6 vlakken: 5 vlakken van de dagen van de week en één vlak met een “to do list”. Op de to do list staan alle werkzaamheden die nog gedaan moeten worden. Iedereen krijgt een taak. Lukt het even niet met je project of heb je hulp nodig, dan kan er altijd wel iemand helpen.

De bestanden worden gezamenlijk beheerd op een server, dus ook als je ziek bent kunnen je werkzaamheden goed worden overgenomen.

Van klantgesprek tot oplevering product
Bij LiNC worden de klanten goed ontvangen. Bij binnenkomst staat er een bakje koffie voor ze klaar. Het gesprek wordt begonnen met een leuk praatje, om vervolgens over te gaan op de zaken. In dit eerste gesprek wordt er gekeken of er een match is. Komt de vraag van de klant overeen met het aanbod van LiNC? Als LiNC de klant kan bieden wat hij verwacht wordt er na dit gesprek overgegaan op de volgende stap: het maken van de offerte.

In de offerte komen alle werkzaamheden aan bod. De werkzaamheden worden netjes opgedeeld in alinea’s. Alle werkzaamheden krijgen individueel een prijs. Alle werkzaamheden opgeteld wordt de totaalprijs. De totaalprijs is excl. btw.

Als de offerte is goedgekeurd wordt er een planning gemaakt. Zo komt er bijvoorbeeld in de offerte van een website te staan: Het maken van een wireframe, het maken van het webdesign en de web ontwikkeling.

Nadat de ontwerpen klaar zijn wordt er een presentatie ingepland. In de presentatie wordt er altijd uitgegaan van 3 voorstellen. De klant kiest het beste voorstel uit. Vervolgens wordt het beste voorstel gefinetuned. Dit voorstel wordt dan gepresenteerd in een nieuwe presentatie. Als het definitieve voorstel ook is goedgekeurd wordt er overgegaan op het daadwerkelijk uitwerken van het voorstel.

Als de ontwerpen / uitwerking van het product klaar is wordt het product opgeleverd.

Voorbeeld van een offerte

Voorbeeld van een wireframe

Waarborgen kwaliteit
Bij LiNC wordt kwaliteit gewaarborgd doordat ze met de juiste programma’s werken, programma’s uit het Adobe pakket. Voornamelijk Photoshop, Illustrator en Indesign.

Bij de start van een opdracht wordt er bij LiNC altijd goed overlegd. Zo weet iedereen wat de bedoeling is, wat er van diegene verwacht wordt en hoe alles uitgevoerd moet worden om het proces tot een goed eind te brengen. Over alles wordt goed nagedacht.

Na het opstarten van het proces wordt er begonnen met het daadwerkelijk ontwerpen van het product. Er wordt gestart met het maken van schetsen. Na het schetsen worden er ontwerpen gemaakt. De ontwerpen worden gefinetuned, tot de pixel aan toe. Tussendoor wordt er altijd nog goed overlegd met de andere betrokken collega’s. Er wordt goed de tijd genomen om en proces tot in perfectie uit te werken en af te ronden.


Zelfreflectie & Werkzaamheden

Na de eerste 4 weken stage heb ik onderstaande leerdoelen opgesteld in overleg met Joost. Mijn gehele stageperiode bij LiNC heb ik gewerkt aan de hand van onderstaande leerdoelen.








LiNC Portfolioboek

We zijn inmiddels aan het einde gekomen van mijn eerste stage bij LiNC. Het merendeel van mijn leerdoelen heb ik inmiddels afgewerkt.

Aan het begin van mijn tweede periode (van de eerste stage) bij LiNC heb ik met Joost de lijst met leerdoelen doorgenomen om te kijken wat we zouden kunnen gaan doen om zo veel mogelijk afgevinkt te krijgen aan het eind van mijn eerste stage. Hierbij hebben we een leuke opdracht verzonnen voor mij, namelijk: Het maken van een portfolio boekje voor LiNC.

Om te beginnen had ik een “officieel” gesprek met Joost. Na dit gesprek moest ik een debriefing maken. Na de goedkeuring van de debriefing ben ik begonnen met een planning te maken. De planning zag er als volgt uit:



Na het opsturen van de planning ben ik gelijk begonnen met het schetsen en het ontwerpen van de pagina’s. Joost wilde dat ik drie voorstellen ging presenteren.

De eerste presentatieronde liet ik dus drie voorstellen zien aan Bart en Joost. Ze vonden de voorstellen niet slecht, maar er zaten geen hele grote verschillen in de drie ontwerpen die ik had gemaakt. Als feedback kreeg ik mee: “Probeer nu eens 3 totaal verschillende voorstellen te maken zodat wij de volgende keer écht kunnen kiezen.”

De tweede presentatieronde had ik drie meer variërende ontwerpen gemaakt. Het was al een stukje beter vonden Bart en Joost, maar alsnog niet echt geslaagd omdat er nog iets te weinig verschil zat tussen de ontwerpen. Ze zeiden dat het ook erg lastig is om van het één af te springen en over te gaan op iets volledig nieuws. Desondanks sprong er één ontwerp wel echt uit vonden ze. Op dat ene ontwerp moest ik verder gaan borduren.

De derde presentatieronde heb ik het uitgekozen voorstel laten zien met zijn aanpassingen. Over sommige pagina’s waren Joost en Bart enorm te spreken, andere pagina’s vonden ze wat minder. Het moest wat meer een geheel worden. Aan het eind van de presentatie gaven ze nog wat punten van verbetering aan. Zo moest ik sommige pagina’s beter indelen, aan de hand van een tussentijds bedachte stramien.

Afgelopen week heb ik aan Joost het boek laten zien zoals hij nu is. Joost was en nu erg blij mee. Er moeten nog wat andere beelden in en er moeten nog wat puntjes op de i gezet worden, maar dat gaat zeker goed komen. Hier onder zie je een aantal pagina's uit het boek.







Over het portfolioboek van LiNC heb ik de hele tweede periode van mijn eerste stage gedaan. Maar tussendoor heb ik ook nog hele andere opdrachten gehad. Hier onder lees je welke opdrachten dat zijn geweest.




Koostra Rijopleidingen

François van Koostra Rijopleidingen vroeg aan ons of wij een flyer wilde maken. Joost gaf de opdracht door aan mij. Kootsra Rijopleidingen is een rijschool. De flyer moest op A5 formaat. Het werd een uitklapbare flyer. Mijn collega Bart heeft me geholpen de kaart te fine tunen. Hieronder het resultaat:










De Groot

Garry Schalks van de Groot (een bedrijf dat machines levert voor o.a. houtbewerking) vroeg aan ons of wij een beeld wilden ontwerpen die ze op hun beeldschermen konden wegzetten. Na een korte bespreking en introductie werd deze opdracht bij mij neergelegd. De beelden zijn bedoeld voor de beeldschermen in het gebouw van de Groot maar ook voor beeldschermen van presentaties. Het moest een algemeen beeld worden. Hieronder ziet u het resultaat:








Ook heb ik voor de gezamenlijke website van de Groot en Maiburg (www.demonstratiedag.com) het een en het ander aan mogen passen. De website demonstratiedag.com is gemaakt voor een demonstratie dag die binnenkort plaats gaat vinden. De Groot en Maiburg gaan die dag samen organiseren. Ze vroegen aan LiNC om een aantal middelen te ontwikkelen voor die dag. Middelen zoals een website en posters.

De website is gemaakt m.b.v. Wordpress. Zo mocht ik een regel tekst rood maken d.m.v. een stukje HTML code. Ook mocht ik een afbeelding toevoegen, foto’s toevoegen in de slider en een plattegrond toevoegen. Hieronder het resultaat:








VN-PLU

Er werd aan ons gevraagd of we voor het bedrijf VN-PLU, een bedrijf dat parasol systemen verkoopt, een Google Analytics plug-in wilden installeren. Joost geeft zulke opdrachten normaal door aan een extern bedrijf, maar ik dacht dat ik het ook wel zou kunnen met een beetje research op Google. Zo kreeg ik de opdracht van Joost om de plug-in te installeren. Na even op Google gezocht te hebben heb ik de plug-in geïnstalleerd.

Met deze plug-in kunnen ze zien hoeveel bezoekers er op hun website komen, tot de details aan toe.

De website is gemaakt met het CMS Wordpress.

Hier onder zie je een screenshot van de geïnstalleerde Google Analytics plug-in, in de backend van het CMS.




Ook mocht ik voor VN-PLU een Facebook post doen. Deze Facebook post moest ik deze keer doen via de Facebook Business Manager. De Facebook Business Manager is een zakelijk gedeelte van Facebook. Hier kun je meerdere Facebook pagina’s van meerdere bedrijven beheren. Je kan bijvoorbeeld posts maken, marketing budget instellen en ga zo maar door. Hier onder een screenshot van de Business Manager met de posts:









Facebookpagina Renee & VN-PLU

Voor de Facebook pagina’s van Renee en VN-PLU mocht ik de header en de profiel foto aanpassen. Ik was heel vrij in het ontwerpen en plaatsen van de Facebook headers. Alleen moest ik de ideeën wel uitwerken in Photoshop en als voorstel naar de klant sturen.

Mijn idee was om de header foto over te laten lopen in het logo. Dit geeft een luxe en exclusief uiterlijk aan de Facebook pagina’s.

Joost was enthousiast over het idee en de ontwerpen en later bleken ook de eigenaar van Renee en de eigenaar van VN-PLU erg te spreken over het idee. Toen kreeg ik het startsein om de nieuwe header en profiel foto te plaatsen. Onderstaande screenshots laten zien hoe de aanpassingen zijn uitgepakt.











Atus

De laatste klant waar ik tot nu toe voor heb mogen werken is Atus. Ze vroegen ons of we een PowerPoint presentatie voor hun wilden maken. Met die presentatie willen ze klanten uit gaan leggen hoe een systeem van hun werkt. Het gaan om de zogenoemde “Locatie bakens”. Locatie bakens zijn een soort kastjes die je op of in de muur kan laten monteren. De kastjes communiceren met een walkietalkie / telefoontje die je op zak hebt. De locatie bakens nemen de plaats van het kastje waar.

Na een goed werkoverleg met Bart en Joost en Kevin kwamen we tot de volgende taakverdeling: Bart ging de presentatie in het vat gieten, Kevin ging een icoontje maken voor de locatie bakens en ik mocht de plattegrond gaan maken waar we de bakens op gaan uitleggen d.m.v. een illustratie.

De klant was erg tevreden en de ontwerpen worden straks gebruikt in de definitieve presentatie. Hier onder zie je het resultaat.






Mijn ervaring

Wat heb ik geleerd
Afgelopen periode heb ik mijn kennis in de tools weer flink uitgebreid. Zo heb ik veel met Indesign moeten werken. Het portfolioboek van LiNC is namelijk gemaakt in Indesign. Ik heb veel routine op gedaan, omdat ik er veel tijd aan kwijt was.

Ook heb ik tussendoor veel andere klusjes gedaan. Zo heb ik het een en het ander met Facebook moeten doen. Een post doen via de Business Manager, een header en logo in elkaar over laten lopen, statistieken bekijken van je posts en noem het maar op.

Ook heb ik geleerd hoe het gehele werkproces verloopt. Het portfolioboek van LiNC heb ik natuurlijk zelf helemaal mogen plannen. De planning is flink uitgelopen, maar ik heb er wel veel van geleerd. Zo heb ik geleerd dat ik vooraf rekening moet houden met eventuele tegenslagen.

Terugblik op mijn stage bij LiNC
Mijn stage bij LiNC is wat mij betreft erg succesvol verlopen. Ik heb vanaf dag 1 een hoop geleerd. Ook de sfeer op de werkvloer is me heel goed bevallen. Leuke collega’s, grapjes tussendoor maar toch ook zeker een serieuze werkhouding bij iedereen. Ik ben blij dat ik hier stage heb mogen lopen en kijk uit naar mijn volgende stageperiode die ik deels weer bij LiNC mag doen.


Bronvermelding

Alle informatie in het verslag heb ik gehaald uit eigen kennis. De foto’s van werkjes die ik heb gedaan komen dan ook uit mijn eigen gemaakte stage archief. In dit archief heb ik alle stageopdrachten bewaard. De dingen die ik niet wist heb ik gevraagd aan Joost. Op deze manier is dit verslag tot stand gekomen.