Leerdoelen

 

WordPress

Ik heb gemerkt dat er tegenwoordig veel vraag is naar WordPress websites. Om goed in te kunnen spelen op die vraag is het dus erg nuttig om verstand van zaken te hebben. Deze periode wil ik dus gaan gebruiken om me meer te verdiepen in de mogelijkheden van WordPress. Zo wil ik leren hoe ik bestaande templates flink kan aanpassen / restylen. Ook wil ik leren hoe ik een eigen WordPress Thema maak vanuit de WordPress template genaamd ‘Blankslate’.

 

Javascript

In de wereld van de Interactieve Vormgever kun je haast niet om Javascript heen. Javascript wordt tegenwoordig heel veel gebruikt om websites interactief te maken. Daarom wil ik deze periode ook kennis leren maken met Javascript. Ik wil kennis leren maken met Javascript door tutorials te gaan volgen op het internet. Met deze tutorials wil ik leren animaties te maken met Javascript.

 

Vormgeving

De vormgeving is erg belangrijk in onze sector. Deze periode wil ik voortborduren op de dingen die ik heb geleerd in de vorige periode. Ik wil dat gaan doen door veel vormgeef klusjes te gaan doen. Zo ben ik van plan een compleet webdesign te maken en een bannerset.

 

Proces

Een goed proces leidt tot een tevreden klant. Dat is ook de reden dat ik me deze periode meer wil gaan verdiepen in het hele proces tot een tevreden klant. Dit ga ik doen door met Joost mee te kijken naar het hele proces met een klant. Van het eerste contact tot de oplevering van het product.

Projecten i-Aspect

 

Updaten portfolio i-Aspect
i-Aspect wil graag up to date blijven, daarom mocht ik nieuwe projecten toe gaan voegen aan het de portfolio pagina. Allereerst moest ik een screenshot van de website maken, dat deed ik met ‘Nimbus Screenshot and Screencast’, een tool uit Google Chrome. De screenshot moest ik vervolgens uitsnijden en op een geblurde achtergrond plaatsen. De laatste stap was het aanmaken van het project. Dit deed in m.b.v. WordPress en HTML / CSS. Het resultaat zag er als volgt uit:

 

updaten-portfolio

updaten-portfolio-2

 

 

Afbeelding blog i-Aspect
Voor een nieuw blog artikeltje werd mij gevraagd een afbeelding te maken. De afbeelding moest gemaakt worden in de stijl die i-Aspect altijd gebruikt voor blog artikelen: Flat design. Het blog artikeltje gaat over de ‘In-store’ oplossing van i-Aspect. De in-store is eigenlijk niets meer dan een winkelzuil. Als het product niet op voorraad is in de winkel kunnen ze hem via de zuil alsnog bestellen (via de webshop). De afbeelding die ik gemaakt heb ziet er als volgt uit:

 

Print

 

 

Crossretail voor de kampeerbranche
Crossretail is een totaal oplossing met o.a. een webshop, winkelzuil en koppelingen met verschillende soorten leveranciers. Op dit moment wordt het goed lopende systeem van i-Aspect alleen gebruikt in de fietsenbranche, maar i-Aspect is bezig Crossretail in meerdere branches te verkopen.

 

Aan mij werd gevraagd of ik de voorbeeld webshop wilde vullen met content. Het systeem waarin Crossretail draait is ‘Open Cart’. Hieronder een aantal voorbeelden van de invulling van de pagina’s:

 

kampeerbranche

kampeerbranche-2

 

 

Nieuwe website voor Van Veluw BV
Van Veluw BV is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het vervaardigen van geschenken en herinneringen. Hierbij moet je denken aan awards, onderscheidingen, penningen, etc.

 

Van Veluw BV wilde graag een mooie site hebben om wat van hun werk online weer te geven. Ik werd door Dave en Odin gevraagd deze opdracht uit te gaan voeren.

 

We hebben het zelfgemaakte WordPress thema ‘i-Aspect Default’ gebruikt om deze website te maken. Om te beginnen hebben we de website lokaal weggezet. Vanuit de lokale omgeving zijn we de website gaan maken. Nadat we de website voor het grootste gedeelte af hadden hebben we hem live gezet zodat de klant kon kijken wat hij er van vond. De klant was erg tevreden, maar er moesten nog wel een paar kleine dingen worden aangepast. We hebben de aanpassingen doorgevoerd en momenteel wachten we op reactie van de klant.

 

De website ziet er nu als volgt uit:

 

vanveluw-website

 

 

Webshop check
Omdat Crossretail op het Kruitbosch Bike Event door de klanten werd beoordeeld met een 8 gemiddeld wilde i-Aspect iets terug doen. Klanten konden zich inschrijven voor een gratis webshop check. Het doel van de webshop check was om de klanten bewust te maken van dingen die beter kunnen aan hun webshop. Het uitvoeren van de webshop check werd weggelegd bij mij.

 

We hebben de webshops gecheckt op een aantal criteria:

 

• Toepassing van slider afbeeldingen
• Actualiteiten/nieuwsitems
• Acties/aanbiedingen
• Contentspagina’s
• Eigen producten

 

Hieronder een voorbeeldje van een webshop check (mail) die we naar een klant hebben gestuurd:

 

Beste ondernemer,
 
Allereerst bedankt voor uw aanmelding voor onze webshop check.
 
Wij hebben uw webshop beoordeeld op een aantal criteria:
– Toepassing van sliderafbeeldingen
– Actualiteiten/nieuwsitems
– Acties/aanbiedingen
– Contentspagina’s
– Eigen producten
 
We zijn begonnen met het nakijken van de slider. Wat ons opviel was dat er boven en onder en soms ook rechts en links van de foto’s in de slider een rand te zien is, dat komt omdat de formaten van de slider afbeeldingen niet goed zijn. Wij adviseren u om de sliderafbeeldingen het volgende formaat te geven: 1400px bij 440px.
 
Op uw webshop wordt goed gebruik gemaakt van nieuwsitems. Onze complimenten hiervoor.
 
U maakt gebruik van acties en aanbiedingen, dat is een groot pluspunt want zo maakt u uw webshop uniek. Erg goed dat u onder de button ‘Ga naar webshop’ een apart kopje hebt staan voor aanbiedingen.
 
Vervolgens hebben we gekeken naar de contentpagina’s. Het viel ons op dat u goed gebruik maakt van contentpagina’s. Dat is namelijk erg belangrijk voor de vindbaarheid van uw website in Google.
 
Het laatste puntje waar we naar hebben gekeken zijn de eigen producten. U heeft op uw website een ruim aanbod aan eigen producten, dat is een groot pluspunt. Dit zorgt er voor dat uw webshop uniek is.
 
Mocht u vragen hebben over onze webshop check, of heeft u hulp nodig bij enkele aanpassingen, dan horen wij het graag van u.
 
Met vriendelijke groet,
 
Crossretail support team

 

 

Van Oosten Tweewielers
Van Oosten Tweewielers is een Crossretail klant. De homepage van deze klant oogde een beetje rommelig. Aan mij werd gevraagd of ik de homepage wat wilde stylen. Dat heb ik gedaan door blokken toe te voegen met o.a. teksten en producten. De homepage van de website ziet er nu als volgt uit:

 

vanoosten-homepage

 

Vervolgens mocht ik voor Van Oosten de site beter vindbaar gaan maken in Google. We hebben gekozen voor aan aantal trefwoorden:

 

• Fietsbanden
• Fietscomputer
• Fietshelm
• Fietskleding
• Fietsmand
• Fietsslot
• Fietstassen

 

Toen kwamen we bij de vraag: hoe gaan we de website goed vindbaar maken op deze zoekwoorden? We hebben dat gedaan d.m.v. landingspagina’s. Elk zoekwoord kreeg een eigen pagina plus een plekje in het hoofdmenu onder het kopje ‘Fietsen’. Op de website ziet dat er als volgt uit:

 

vanoosten-landingspages

 

vanoosten-landingspages-2

 

Op dit moment zijn we nog in afwachting van hoe Google gaat reageren op deze landinspagina’s.

 

 

Factoringpartners vacaturepagina
Bij Factoringpartners was er pasgeleden de vacature ‘Boekhouder /administrateur’ vrijgekomen. De vraag van Factoringpartners was of wij daar een pagina voor aan wilden maken en hem in het menu konden zetten onder het kopje ‘Over ons’. Het CMS van Factoringpartners is WordPress. Zie hieronder het resultaat:

 

factoringpartners-vacature

 

 

Crossretail 1 naar Crossretail 2
Bij i-Aspect zijn ze al een tijdje bezig om de stijl van de Crossretail shops te verbeteren, want de shops moeten met de tijd mee. Zo moesten de shops in een nieuw jasje gegoten worden en voornamelijk ook responsive worden gemaakt. Al deze stijl aanpassingen moesten aangepast kunnen worden met één druk op de knop, want bij alle shops dezelfde handeling keer op keer herhalen was geen optie. Steef, de backend developer van i-Aspect, moest er voor gaan zorgen dat de knop ging werken. Nadat hij de knop werkend had gekregen, konden wij alle sites om gaan zetten. Niet alles viel helemaal perfect (zoals verwacht), dus moesten we nog wat dingen handmatig aanpassen.

 

Uiteindelijk viel het proces van het omzetten van Crossretail 1 naar Crossretail 2 reuze mee. We hadden meer problemen verwacht dan we er uiteindelijk hebben gehad. Wij waren erg tevreden en de klanten ook.

 

design-overstap

 

 

FC Utrecht Maatschappelijk
FC Utrecht vroeg aan ons of wij hun pagina ‘FC Utrecht Maatschappelijk’ wilden voorzien van nieuwe beelden. Het ging om de beelden die staan bij de onderwerpen die vallen onder het maatschappelijke gedeelte van FC Utrecht. Ook moesten we in één van de foto’s een ‘play-button’ Photoshoppen. Het resultaat ziet er als volgt uit:

 

fcutrecht-maatschappelijk

 

 

Nieuwe website HVTC
HV Technical Consultancy BV (HVTC) is een onafhankelijk adviesbureau dat werkzaam is op het gebied van technische installaties in de woningbouw, utiliteitsbouw en de renovatiesector. Aan ons werd gevraagd een nieuwe website voor hun te maken.

We zijn begonnen met het uitzoeken van een passend WordPress thema voor deze klant. Onze keuze is gevallen op het ‘Bauhaus’ thema. Het thema zag er standaard als volgt uit (foto links).

Vervolgens hebben we de nodige dingen aan de website verbouwd om het zo in de stijl van HVTC BV te krijgen. De website ziet er nu als volgt uit (foto rechts).

De website wacht momenteel op goedkeuring van de klant.

 

website-hvtc

 

 

Projecten LiNC

 

Renee by Castelijn & Beerens
LiNC kreeg de opdracht van Castelijn & Beerens om een nieuw magazine te ontwerpen. Om te beginnen gingen we met Joost, Bart en ik brainstormen. Het plan was om meerdere ideeën op papier te zetten en die voor te stellen aan de klant. Bij die ideeën wilden we gelijk wat beelden laten zien van hoe we het konden gaan maken. Aan mij werd gevraagd of ik de Renee pagina’s van het magazine wilde gaan maken.

 

Om te beginnen ben ik voor mezelf gaan denken en schetsen. Hoe zou ik de producten en de beelden in de pagina’s het mooiste uit kunnen laten komen? Na het schetsen ben ik de beelden die ik wilde gebruiken bij elkaar gaan zoeken en gaan bewerken waar nodig. Als laatste stap ben ik de pagina’s in elkaar gaan zetten.

 

Uiteindelijk koos Castelijn & Beerens voor een ander ontwerp, maar ik was wel erg tevreden over mijn ‘digitale schetsen’. Hieronder het resultaat.

 

spread-renee1

 

spread-renee3

 

spread-renee2

 

 

Nieuwe campagne Castelijn & Beerens: Splitscreen

Concept

LiNC kreeg van Castelijn & Beerens de opdracht op een nieuwe reclamecampagne te bedenken. We werden heel vrij gelaten in het bedenken van de campagne. Na veel brainstorm sessies met het hele LiNC team kwamen we tot een aantal voorstellen. Het idee ‘Splitscreen shoot’ (foto/video-shoot) is uiteindelijk gekozen door de klant. Het idee van deze shoot was om een klassiek en modern beeld in één beeld te krijgen: splitscreen. Hieronder de zogenaamde ‘keyvisual’ die ik heb gephotoshopt voor dit concept. Deze keyvisual hebben ze gedurende het hele proces gebruikt als leidraad, iets waar ik erg trots op ben.

 

keyvisual-shootcb

 

Modellen

Na de goedkeuring van het concept konden we gaan beginnen met het uitzoeken van de modellen. Het uitzoeken van de modellen heb ik voor een groot gedeelte mogen doen. Hieronder een voorbeeld van een model die ik heb uitgezocht via de website ‘echtemensen.nl’. Ik heb voor meerdere modellen zo’n pagina gemaakt, zodat we alle opties mooi op een rijtje hadden. De opties (met mijn vormgeving) hebben we uiteindelijk voorgelegd aan de klant.

 

overzicht-model

 

Locatie

Ook moest er natuurlijk een locatie voor de shoot worden uitgezocht. Na het bekijken van veel locaties (voornamelijk via Google Maps) zijn we uiteindelijk uitgekomen in Rotterdam. Alle foto’s en video’s werden (op)genomen rondom Hotel New York.

 

Dag van de shoot

Op de dag van de shoot moest alles natuurlijk goed verlopen, daarom begonnen we al vroeg in de morgen. Ik arriveerde om 8 uur op de plaats van bestemming. Na een kennismaking met de modellen en een kleine voorbereiding konden we beginnen met het schieten van de foto’s en video’s. Mijn taak gedurende deze dag was het assisteren van Joost. Om een uur of 6 ’s avonds kon ik weer richting huis. Hieronder een kleine sfeerimpressie van de shoot.

 

shootcb-2 shootcb

 

Resultaat

Babette en Martijn Beerens van Castelijn & Beerens waren erg tevreden met hoe de dag verlopen was. Ook de rest was erg tevreden over de shoot. Het eindresultaat laat nog even op zich wachten, maar ik kan alvast verklappen dat het heel erg tof gaat worden!

 

 

Residentie Terneuzen
Residentie Terneuzen is een appartementencomplex voor ouderen. LiNC kreeg de opdracht om voor Residentie Terneuzen een hele nieuwe huisstijl + website te maken.

 

Om te beginnen gingen we zoals bij alle grote projecten even samenzitten met collega’s om te brainstormen. Na het brainstormen gingen we aan de slag met het ontwerpen van de huisstijl. Zo maakten we een aantal logo opties met voorbeelden van hoe dat er uit zou kunnen zien op briefpapier, visitekaartje, etc. Hieronder zie je een aantal logo’s en beelden die we hebben gepresenteerd aan de klant.

 

residentieterneuzen-logos

 

visitekaartje-voorkant

 

residentieterneuzen-envelop

 

De keuze van de klant is uiteindelijk gevallen op logo 2 (foto vier logo’s, logo rechtsboven). Op dit moment zijn we de huisstijl en de website verder aan het uitwerken.

 

 

Bregil – Creatief met de klant
Bregil is een creatief metaalbewerkingsbedrijf, d.w.z. dat ze voor alles op het gebied van metaal een oplossing kunnen vinden. LiNC kreeg de opdracht om een sterk concept te verzinnen achter de gedachtegoed ‘Creatief met de klant’. Het doel was om deze gedachtegoed intern meer te laten leven onder het personeel en ze daarmee aan te sporen en te moriveren.

 

Het idee van LiNC was om de gedachtegoed terug te laten komen in een logo. Dat logo moest dan op meerdere plekken terug gaan komen, zoals op een helm, t-shirt, boek van Bregil o.i.d. Ook hadden wij als idee een interne competitie te bedenken om de gedachtegoed meer te laten leven. We kwamen uit bij een scorebord voor het creatiefste idee. De mensen met de creatiefste ideeën krijgen aan het eind van het jaar een prijs. Op deze manier gaat de gedachtegoed meer leven. Hieronder het hele concept in beeld.

 

bregil-totaal

 

Op dit moment is Bregil nog bezig om te kijken wat ze precies met het concept willen gaan doen.

 

 

Landingspagina VN-PLU
VN-PLU wilde hoger in de Google ranking komen te staan onder de term ‘Horeca parasols’. Aan LiNC werd gevraagd daar iets voor te bedenken. Wij bedachten een landingspagina te maken. Joost vroeg aan mij of ik de pagina wilde ontwerpen. In de pagina moest het woord horeca parasols veel terugkomen maar de pagina moest er ook aantrekkelijk uit komen te zien. Op de volgende pagina zie je het resultaat. De pagina moet momenteel nog worden waargenomen door Google, dus het is nog even afwachten hoe deze zet uit gaat pakken.

 

vn-plu-landingspage

 

 

Nieuwjaarspost Facebook
Zoals elke maand verzint LiNC de Facebook posts van Renee, Castelijn & Beerens en VN-PLU. Mij werd gevraagd of ik een mooie nieuwjaarspost wilde maken voor Renee. Na een beetje Brainstormen en zoeken op Google kwam ik tot een goed idee. Van het idee dat ik had heb ik twee uitwerkingen gemaakt. Hieronder zie je het resultaat.

 

nieuwjaarspost2

 

nieuwjaarspost1

 

Renee made in Holland
Renee by Castelijn & Beerens wilde een logo hebben voor hun nieuwe submerk ‘Renee made in Holland’. Martijn Beerens had een simpel logootje bedacht, maar wij bij LiNC dachten dat dat wel beter kon. We besloten een aantal extra opties te maken voor hem. Joost legde deze taak bij mij weg.

 

Zoals gewoonlijk begon ik met brainstormen en schetsen om ideeën op te doen. Na het schetsen ben ik begonnen met ontwerpen. Uiteindelijk zijn er een aantal opties uitgekomen die we hebben voorgesteld aan de klant. Hieronder zie je de opties die ik heb gemaakt.

 

Logo_Renee_DEF

 

Uiteindelijk heeft Martijn gekozen voor zijn eigen logo en geen van de opties die wij hebben gemaakt. Hij wilde het iets simplistischer hebben dan de logo’s die wij hebben gemaakt. Wij bij LiNC vonden het jammer dat de keuze op zijn eigen logo viel, maar de klant is koning en beslist dus wat er wordt gedaan.

 

 

Reflectie leerdoelen

 

WordPress
Deze periode wilde ik me verder verdiepen in WordPress, want er is tegenwoordig veel vraag naar WordPress.

 

Ik heb deze periode een hoop bijgeleerd op het gebied van WordPress. Ik heb plugins geïnstalleerd en bewerkt, hele WordPress templates omgebouwd naar de wensen van de klant en ook mijn eigen stageverslag gezet in een zelfgemaakt WordPress thema. Hierdoor heb ik beter om leren gaan met HTML, CSS, PHP, een klein beetje JavaScript en het CMS WordPress.

 

Tijdens dit proces ben ik tegen een aantal problemen aangelopen. Het duurde bijvoorbeeld soms erg lang voordat ik ergens uit kwam, dat kwam dan omdat ik nog niet de juiste kennis had om het in één keer (goed) te doen. Door veel te vragen aan collega’s en te kijken op Google ben ik gelukkig altijd tot het gewenste resultaat gekomen. Dit hele proces was erg leerzaam voor mij, want hierdoor heb ik het niveau bereikt wat ik nu heb.

 

JavaScript
Deze periode wilde ik graag meer leren op het gebied van JavaScript, want het is een veelgebruikte programmeertaal.

 

Ik heb deze periode een beetje beter kennis kunnen maken met JavaScript. Ik heb een aantal tutorials gevolgd en wat gelezen op internet. Ook heb ik met Alex mee kunnen kijken hoe hij dingen heeft opgelost met JavaScript. Ook ben ik er achter gekomen dat je veel dingen die je normaal met JavaScript zou doen ook met CSS kan oplossen.

 

Het blijft een best lastige programmeertaal als je het mij vraagt, maar ik ben op de goede weg qua kennis. Door te lezen op internet en mee te kijken met Alex heb ik deze periode weer een hoop bijgeleerd.

 

Vormgeving
De vormgeving is erg belangrijk in onze sector, daarom wilde ik mijn vormgeef skills gaan verbeteren deze periode.

 

Deze periode heb ik me weer veel bezig kunnen houden met vormgeving. Vooral bij LiNC heb ik mijn creativiteit hard nodig gehad. Door het maken van veel uren wordt je een betere vormgever, zo ben ik ook deze periode weer flink gegroeid. Meer uren brachten me nieuwe inzichten en een sneller werktempo.

 

Qua vormgeving loop je altijd wel tegen een aantal dingen aan. Je moet er bijvoorbeeld goed op letten dat je kenmerken van een project steeds laat terugkomen. Door het vele aantal uren die ik heb gemaakt deze periode ben ik daar weer een stuk beter in geworden.

 

Proces
Een goed proces leidt tot een tevreden klant, daarom wilde ik me deze periode weer meer gaan verdiepen in het proces.

 

Doordat ik deze periode aan veel verschillende projecten heb mee kunnen doen heb ik een hoop nieuwe inzichten gekregen als het gaat om processen. De foto/ video-shoot van Castelijn & Beerens was wat dat betreft de absolute topper deze periode. Ik heb het hele proces mee kunnen draaien, van begin tot eind. Ik heb een grote inbreng kunnen hebben qua ideeën maar ook zeker qua vormgeving. De keyvisual voor de foto/ video-shoot was wat dat betreft het ding waar ik het meest trots op ben, want die hebben ze het gehele proces aangehouden.

 

Ik ben op dit gebied niet tegen slechte ervaringen o.i.d. aangelopen. Ik heb enorm genoten van de processen waar ik aan mee heb mogen werken.

 

Algemeen
Deze periode is voor mij enorm goed gelopen. Ik heb een hoop dingen bijgeleerd en daarnaast ook enorm genoten. Ook op de keuze om voor twee bedrijven stage te lopen deze periode kan ik positief terugkijken. Dit zorgde voor veel afwisseling qua werk, iets wat ik erg belangrijk vind.

 

Ik ben deze periode tot de conclusie gekomen dat ik verder wil in het vormgeven maar ook zeker in het coderen van websites, het liefst in een leidinggevende functie.

 

Ook ben ik door deze stageperiode begonnen met mijn eigen bedrijfje genaamd ‘Sharq Media’. Door deze periode heb ik de juiste kennis verworven om daar mee te kunnen beginnen. Mijn doel is om aan het eind van mijn volgende opleiding (HBO > CMD) een succesvol eigen bedrijfje te hebben met misschien al wel een aantal werknemers. Ik moet er hard voor werken, maar deze stageperiode heeft me goed geholpen met het opstarten van dit alles en daar ben ik iedereen enorm dankbaar voor.

Bronvermelding

Alle informatie uit dit verslag heb ik gehaald uit eigen kennis. De foto’s van werkjes die ik heb gedaan komen dan ook uit mijn eigen gemaakte stage archief. In dit archief heb ik alle stageopdrachten bewaard. De dingen die ik niet wist heb ik gevraagd aan Joost en Odin. Op deze manier is dit verslag tot stand gekomen.