Leerdoelen

 

WordPress

Ik heb gemerkt dat er tegenwoordig veel vraag is naar WordPress websites. Om goed in te kunnen spelen op die vraag is het dus erg nuttig om verstand van zaken te hebben. Deze periode wil ik dus gaan gebruiken om me meer te verdiepen in de mogelijkheden van WordPress. Zo wil ik leren hoe ik bestaande templates flink kan aanpassen / restylen. Ook wil ik leren hoe ik een eigen WordPress Thema maak vanuit de WordPress template genaamd ‘Blankslate’.

 

Javascript

In de wereld van de Interactieve Vormgever kun je haast niet om Javascript heen. Javascript wordt tegenwoordig heel veel gebruikt om websites interactief te maken. Daarom wil ik deze periode ook kennis leren maken met Javascript. Ik wil kennis leren maken met Javascript door tutorials te gaan volgen op het internet. Met deze tutorials wil ik leren animaties te maken met Javascript.

 

Vormgeving

De vormgeving is erg belangrijk in onze sector. Deze periode wil ik voortborduren op de dingen die ik heb geleerd in de vorige periode. Ik wil dat gaan doen door veel vormgeef klusjes te gaan doen. Zo ben ik van plan een compleet webdesign te maken en een bannerset.

 

Proces

Een goed proces leidt tot een tevreden klant. Dat is ook de reden dat ik me deze periode meer wil gaan verdiepen in het hele proces tot een tevreden klant. Dit ga ik doen door met Joost mee te kijken naar het hele proces met een klant. Van het eerste contact tot de oplevering van het product.

Projecten i-Aspect

 

Dubbelden
Dubbelden is een nieuw makelaarskantoor in Utrecht. Omdat ze nieuw zijn hadden ze ook nog geen website, dus die mocht ik gaan maken. Odin had een WordPress template aangekocht en die mocht ik helemaal gaan stijlen d.m.v. CSS. Ik dacht dat ik al veel van WordPress en CSS af wist maar dat bleek toch vies tegen te vallen toen ik eenmaal met de website bezig was. Ik werd door de moeilijkheid van deze opdracht gelijk in het diepe gegooid, maar ik ben er uiteindelijk alleen maar beter op geworden. Het was erg leerzaam en ik heb het project goed af kunnen ronden.
Het resultaat kun je hier bekijken: http://dubbeldenmakelaars.nl/
Ook werd er aan mij gevraagd of ik de klant een CMS-training wilde geven. Dat wil dus zeggen dat ik de klant uitleg geef over het CMS. Ik had hier al wat ervaring mee omdat ik voor mezelf ook wat klantjes heb die ik dan af en toe uitleg moet geven. De presentatie ging goed en de klant en Dave waren erg tevreden.
Naderhand heb ik nog een handleiding geschreven voor de klant zodat hij ten alle tijden uit de voeten kan met het CMS.

 

Aangenaam Klassiek
Aangenaam klassiek is een webshop met, de naam zegt het al, klassieke muziek. Dit bedrijf brengt elk jaar een tweetal nieuwe Cd’s op de markt en dat zorgt er voor dat de website ook elk jaar aangepast moet worden. Aan mij werd gevraagd of ik de content over wilde zetten in het CMS. Het CMS van deze webshop is Magento, daar had ik voorheen nog nooit mee gewerkt. Ook dit was dus erg nieuw voor mij, maar uiteindelijk heb ik alle content goed over weten te zetten.

 

De vernieuwde webshop van Aangenaam Klassiek kun je hier bekijken: http://www.aangenaamklassiek.nl/

 

Telefoon opnemen + klanten helpen
Bij i-Aspect worden wij gezien als echte personeelsleden. Wij mogen de telefoon opnemen als Dave en Odin afwezig zijn. Zo waren Dave, Odin en Frank afgelopen periode een aantal dagen op een fietsenbeurs van Kruitbosch waardoor wij (Alex en ik) samen met Steef op kantoor zaten. Alex en ik moesten dus de telefoon opnemen als er werd gebeld.

 

We hebben de klanten goed geholpen en ze waren allemaal erg tevreden. Voor de ervaring in de communicatie was dit erg leerzaam.

 

Kerstkaart
Voor de kerst stuurt i-Aspect altijd een kerstkaart naar haar klanten. Ook dit jaar moest er weer een leuke en creatieve kerstkaart bedacht en gemaakt worden. Deze opdracht werd deze keer bij mij weggelegd. Ik vond het leuk dat ik dit mocht gaan doen, zeker omdat ik op mijn andere stage adres (LiNC) een hoop met vormgeving doe. Ik zag dit als een mooie kans om mijn verworden vormgeef skills te laten zien aan i-Aspect.
De kerstkaart heb ik gemaakt in Illustrator, in de stijl van de kerstkaarten van de afgelopen jaren. Het resultaat zie je hier onder:

 

kerstkaart-2015-voorkant kerstkaart-2015-achterkant_V2

 

Het maken van de kerstkaart ging erg goed en zonder enige echte tegenslagen. Dave en Odin vonden de kerstkaart erg leuk en zijn er erg blij mee. Hij gaat binnenkort naar de drukker.

 

Connect 030
Connect030 is een initiatief van ondernemers uit de buurt van Utrecht (tot een straal van ca 30 kilometer). Met deze club willen ze ondernemers met verschillende disciplines elkaar laten versterken en helpen. Deze club bestaat voornamelijk uit MKB-ers.

 

Omdat Connect030 nieuw is wilden ze een huisstijl en website hebben. Deze opdracht hebben ze dus weggelegd bij i-Aspect. De website was al ver af en ik kreeg de opdracht om de leden pagina eens flink onder handen te gaan nemen. De leden moesten allemaal een intro krijgen met een foto, naam en het bedrijf die ze hebben. Als je op de persoon klikte moest je op een nieuwe pagina uitkomen waar de uitgebreide informatie op staat.

 

Het resultaat kun je vinden op de volgende pagina: http://connect030.test.i-aspect.com/leden

 

Qua CSS was het best een pittige opdracht, je werkt namelijk met een plug-in die iemand anders heeft gemaakt. Het was af en toe best lastig om te vinden waar alles stond, maar met een beetje hulp van Alex is dat helemaal goed gekomen en heb ik ook weer een hoop geleerd.

 

Plasticflessenshop.nl
Plasticflessenshop.nl is een bedrijf / webshop waar je o.a. lege plastic flessen, potten en sluitingen kan bestellen.

 

Op de website stonden een aantal dingetjes niet goed, die moest ik qua CSS goed weg gaan zetten / uitlijnen. Ook moest ik de pop-ups van producten responsive gaan maken, want je kon o.a. de pop-up niet afsluiten omdat elementen buiten het scherm vielen.

 

Hier onder wat screenshots van hoe de website er nu uit ziet. De website zelf kun je bekijken op: http://plasticflessenshop.nl/

 

productpagina

De buttons stonden hier niet in een horizontale lijn uitgelijnd en waren niet even lang.

 

responsiveproduct-1 responsiveproduct-2

 

Contracten Crossretail
Na de beurs van Kruitbosch waren er een hoop potentiele leads binnengekomen. Potentiele leads betekend niks anders dan; mogelijke klanten. Omdat het om het nieuwe Crossretail systeem ging moesten er ook nieuwe contracten worden samengesteld. Dave legde die opdracht bij mij weg.

 

Ik heb in Word d.m.v. tabellen etc. het nieuwe contract samengesteld. Hieronder zie je een screenshot van een gedeelte van het contract.

 

contract

Projecten LiNC

Facebook posts inplannen
LiNC beheerd de Facebook pagina’s van Renee by Castelijn & Beerens en VN-PLU. Iedere maand post LiNC minimaal 4 Facebook berichten voor die twee bedrijven. Eerst maakt LiNC een ‘content kalender’. Een content kalender is een kalender waar de datum met het desbetreffende bericht op staat. Als de kalender goed is gekeurd kan LiNC de Facebook berichten in gaan plannen. Hieronder een voorbeeld van een content kalender die ik heb gemaakt.

 

contentkalender

 

Ik had van Joost de taak gekregen om de content kalender te vullen voor Renee en VN-PLU. Nadat ze waren goedgekeurd mocht ik de berichten plannen via de Facebook power editor. Inmiddels zijn de meeste berichten al gepost op de desbetreffende Facebook pagina’s. Hier onder een aantal voorbeelden van Facebook posts die ik heb gemaakt.

 

150171_CB-Renee_Contentkalender-2015_09-SEPT_POST1_DEF

 

Page-Post-Link-ads-Product-New-4_V2

 

150171_CB-Renee_Contentkalender-2015_09-SEPT_POST2_DEF

 

screenshot-www.facebook.com-2015-10-26-15-54-01

 

Ik heb weinig tot geen tegenslagen gehad tijdens dit proces. De klanten, evenals Joost, waren erg tevreden.

 

Banners website LiNC
Voor de website van LiNC mocht ik nieuwe homepage banners maken. De banners moesten het de werkzaamheden van LiNC zo goed mogelijk weergeven. Ik heb de volgende banners gemaakt.

 

slide_9

 

slide_8

 

Ik heb weinig tegenslagen gehad met het maken van de homepage banners. Het is me ook erg goed gelukt om te laten zien wat LiNC allemaal doet. Joost was er blij mee en momenteel staan ze ook op de website van LiNC.

 

http://linc.nl/

 

Olympus
Voor Appartementencomplex Olympus Hillegersberg kreeg LiNC de opdracht een nieuwe huisstijl en nieuwe website te maken, omdat de flat flink wordt verbouwd. Joost vroeg aan mij of ik mee wilde helpen in het proces. Het eerste wat hij mij vroeg was het maken van een aantal wireframes van de website, dat heb ik gedaan in illustrator en dat zag er als volgt uit:

 

Wireframe_Olympus_Home_V2

 

Het wireframe zag er aardig uit, maar het kon nog wel een stukje beter zei Joost, daarom heeft hij Bart ook wireframes laten maken. Naderhand hebben we naar beide wireframes gekeken en alles vergeleken. Bij Bart zat er meer o.a. meer detail in. Dit was een goed leermoment voor mij.

 

Vervolgens mocht ik beginnen met de website te maken. Dit moest ik gaan doen aan de hand van de wireframes. Het onderstaande homepage ontwerp heb ik toen gemaakt. Joost was blij verrast met mijn ontwerp, hij vond de basis erg goed. Toch wilde hij een collega nog een verbeterslag laten maken zodat de website nog beter werd.

 

150177_Olympus_Homepage_V2

 

Ook heb ik voor Olympus een aantal advertentie opties mogen maken. Hieronder een tweetal ontwerpen.

 

advertentie3advertentie2

 

Nadat alle ontwerpen klaar en goedgekeurd waren kon LiNC gaan beginnen met het daadwerkelijk bouwen van de website. Jarno heeft de website helemaal in elkaar gezet. Hij heeft gebruik gemaakt van WordPress. Ik mocht vervolgens de website vullen met content. De website van Olympus in zijn huidige staat kun je vinden op de testomgeving: http://olympushillegersberg.nl/wordpress/
De website zal, wanneer hij af is, online komen te staan op: http://olympushillegersberg.nl/

Tijdens het hele proces heb ik een aantal keer met Joost en Bart gepraat. Tijdens die gesprekken kreeg ik feedback en tips. Door de feedback heb ik weer een hoop bijgeleerd.

 

De Groot
De Groot is een bedrijf dat houtbewerkingsmachines verkoopt. Voor op de gevel bij één van hun panden wilden ze graag een nieuw geveldoek hebben. Aan LiNC werd dus gevraagd of ze die wilden maken. Bart was bezig met het ontwerpen van het geveldoek en vroeg mij of ik bij de bewerkingsmachines een realistische schaduw wilde maken. Al snel kwam ik er achter dat het nog niet zo makkelijk was, de afbeelding stond in perspectief en dat maakte het een stuk lastiger. Ik heb de schaduwen stukje voor stukje gemaakt. Het resultaat was Bart erg blij mee en hij heeft mijn afbeeldingen gebruikt in de ontwerpvoorstellen. Hieronder een voorbeeld van een geveldoek met de bewerkingsmachines.

 

geveldoek

 

Advertentie ’t Zand
Voetbalclub ’t Zand brengt eens in de zoveel tijd een boekje uit. Als bedrijf kun je in dat boekje komen te staan door de club wat te sponseren. LiNC sponsort deze voetbalclub en mag daardoor een advertentie plaatsen in het krantje. Aan mij werd gevraagd of ik dit jaar de advertentie wilde maken. De advertentie moest gemaakt worden in de huisstijl van LiNC. Het onderstaande ontwerp heb ik gemaakt voor het boekje. Joost vond hem goed gelukt en dat vond ik ook. Ik heb de mock-up die ook op de website te zien is gebruikt als afbeelding in de advertentie, dat heb ik gedaan om nog meer herkenbaarheid te creëren en omdat het gewoon een mooi beeld is.

 

advertentie-t-zand

Zelfreflectie

Wat heb ik geleerd
Ik heb zowel op het gebied van vormgeven als op het gebied van coderen weer een hoop bijgeleerd. Qua vormgeving heb ik nieuwe inzichten gekregen door het zien en proberen van nieuwe dingen. Op het gebied van codes heb ik deze periode echt heel veel bijgeleerd, vooral op het gebied van CSS. Ik dacht dat ik al veel wist op dat gebied maar er viel toch nog een hele hoop bij te leren. En nog steeds valt er een hoop te leren op dat gebied, daar ga ik de volgende periode flink aan werken.

 

Bij i-Aspect was het aan het begin van deze periode erg pittig voor mij. Ik werd flink in het diepe gegooid als het gaat om coderen. Ik deed heel lang over dingen afronden en moest veel vragen, soms werd ik daardoor wel gek van mezelf.

 

Nu aan het einde van de eerste periode van mijn tweede stage merk ik wel dat ik hele grote stappen heb gemaakt. Dat ze me bij i-Aspect in het diepe hebben gegooid was dus erg leerzaam voor mij. De projecten afronden gaat me nu steeds gemakkelijker af. De volgende periode wil ik daar weer meer stappen in gaan maken zodat ik nog sneller wordt.

 

Terugblik & conclusie
Nu ik terugkijk op de eerste periode van mijn tweede stage ben ik erg blij dat ik mijn stage mag lopen bij twee leerbedrijven. Bij LiNC ben ik zoals ik van plan was verder in gegaan waar ik de vorige stageperiode was gebleven. Ik heb daar meer ervaring op kunnen doen op het gebied van vormgeven. Bij i-Aspect ben ik in het spreekwoordelijke diepe gegooid, wat aan het begin een enorme kwelling en frustratie voor mezelf was omdat het me niet snel genoeg ging. Uiteindelijk ben ik er een veel betere Front-end Developer / Interactief Vormgever van geworden.

 

Ik ga de volgende periode met veel motivatie en plezier tegemoet.

Bronvermelding

Alle informatie uit dit verslag heb ik gehaald uit eigen kennis. De foto’s van werkjes die ik heb gedaan komen dan ook uit mijn eigen gemaakte stage archief. In dit archief heb ik alle stageopdrachten bewaard. De dingen die ik niet wist heb ik gevraagd aan Joost en Odin. Op deze manier is dit verslag tot stand gekomen.