Design award-winning apps

Lezing door:

karine-cardona

Karine Cardona
Mobgen

De lezing genaamd ‘Design award-winning apps’ werd gegeven door Karine Cardona, een UX/ICD Architect die werkzaam is bij het bedrijf Mobgen. In deze lezing ging ze ons uitleggen hoe je een design award-winning app kan maken.

Twee app voorbeelden

Karine liet ons twee apps zien die het bedrijf Mobgen heeft gemaakt. De eerste app die ze liet zien was de ‘FLUX-FX PLAY’. Met deze app kun je spelen met geluid, door op een touchpad een cirkel te slepen naar een bepaalde hoek in een vlak. Het doel van de app was om geluid te manipuleren, maar dan op een leuke manier. De app is gebouwd met een klein team. Het kostte ze in totaal een jaar om de app te bouwen. Voor deze app hadden ze maar één programmeur!

Ook heeft Mobgen een app voor de Shell gemaakt. Met deze app wilden ze o.a. klanten makkelijker af laten rekenen bij het tanken. Mobgen had een filmpje gemaakt van het proces; hoe ze de app gemaakt hebben, van het begin tot het eindproduct. Karine vertelde dat er veel komt kijken bij het maken van een app dan je zou denken. Zo is deze app in 28 verschillende markten beschikbaar. Voor al die markten moet ze bijvoorbeeld ook verschillende talen hebben en relevant nieuws per markt.

Wat ook heel leuk was aan het stukje wat ze vertelde over de Shell app is dat ze liet zien hoe het gaat met het testen van een app. Ze hebben deze app bijvoorbeeld laten testen door een vijftal mensen. Mensen de tot dan nog niks van de app wisten. D.m.v. camera’s legden ze alle handelingen van de test personen vast, om ze te kijken wat ze kunnen verbeteren aan de app. (zie foto’s)

Karine vertelde ons ook dat je soms resultaten krijgt die je van tevoren nooit verwacht had. Dit kan zowel positief als negatief zijn.

 

Hoe ze werken

Hieronder zie je de stappen die ze afleggen tijdens een project

  • Define (bepalen / omschrijven)
  • Identify (klant identificeren)
  • Research (onderzoek)
  • Inquire (informeren)
  • Investigate (onderzoeken/nagaan)
  • Scope (meerdere ideeën bedenken) > moment waar je moet gaan voor gekke ideeën
  • Ideate (komen met een concreet idee)
  • Develop (ontwikkelen)
  • Build (bouwen)
  • Evaluate (evalueren)
  • Refine (verfijnen/dingen aanpassen waar nodig) Leuk feitje: Bij Mobgen hebben ze zelfs dingen geprogrammeerd om te testen.
  • Launch (lancering)

Bij het maken van een app moeten ze rekening houden met de strikte ‘guidelines’ die Apple stelt aan de apps. Guidelines zijn richtlijnen waar apps zich aan moeten houden als ze in de App Store van Apple willen komen. Bij Android zijn de guidelines wat minder streng.

 

Hoe kom je in aanmerking voor een Award?

Karine noemde de volgende stappen:

  • Applicatie maken
  • Create media (maken van een video / demo van je App)
  • Submit (het idee inzenden / meedoen aan een wedstrijd)

Een app in een goede categorie plaatsen is erg lastig zegt ze. Er is zo veel keuze.

 

De geheimen van Mobgen

Karine vond het goed om met ons een aantal van hun geheimen te delen. Hieronder lees je de 5 geheimen die ze noemde.

  1. Je moet houden van het werk dat je doet
  2. Begin op tijd met testen: test het idee, test de features, test usability (gebruiksvriendelijkheid)

– Test met prototypes (paper / processing / Photo.io)

– Geen lorem ipsum

– Start with core flows

  1. Blijf testen en vragen naar feedback voor je app.

Ze zei dat ze zelfs in de apps zelf vragen om feedback d.m.v. een feedback button. Een goede manier om feedback van je gebruikers te krijgen!

  1. Combineer creativiteit en technologie.

Varieërende mensen in je groep is het beste: Dus iemand die goed is met code, iemand die vormgever is, iemand die goed is in het bedenken van concepten, etc.

  1. Voeg plezier toe aan je app

 

Nog een paar feitjes

Er waren nog een aantal feitjes die Karine opnoemde tijdens haar presentatie. Hieronder een opsomming:

  • Een Android gebruiker is heel wat anders dan een iPhone gebruiker: Elk platform is anders. Hier moet je dus erg op letten als je een app bouwt.
  • Blijf op de hoogte van de nieuwste technologische ontwikkelingen.
  • Bij alle projecten kijken ze erg naar statistieken.
  • Het is belangrijk om te kijken en te weten waar je goed in bent.
  • Mobgen startte 7 jaar geleden met 4 personen.

 

De gemiddelde dag van een UX designer

Aan het eind werden er nog wat vragen gesteld, en daar kwam dus de volgende goede vraag uit: “Hoe ziet een dag van een UX designer er uit?” Karine start haar dag meestal door even terug te blikken op wat ze de dag er voor heeft gedaan en vervolgens te kijken wat ze deze dag gaat doen. Verder ziet haar dag er vrijwel altijd verschillend uit. Één van haar werkzaamheden is bijvoorbeeld uitdenken en maken van wireframes.

 

Wat heb ik geleerd?

Het was een erg leuke, interessante, inspirerende en leerzame lezing. Hieronder de belangrijkste punten van deze lezing:

  • Feedback button
  • Blijven testen (zelf testen, mensen in de team laten testen en derden)
  • Zorg voor een team met mensen met verschillende kwaliteiten
  • Voeg plezier toe aan je app