Big Data

Lezing door:

miranda

Miranda Seegers
Business & Decision

Miranda Seegers, de spreker van deze lezing, is zelf onlangs afgestudeerd aan de Hogeschool Utrecht. Ze werkt nu in de ‘Business Intellegence’. Het bedrijf waar ze werkt heet: Business & Dicision. Ze heeft bij dit bedrijf haar afstudeerstage gedaan en is hier daarna fulltime in dienst gegaan.

Miranda Seegers gaf ons tijdens haar presentatie een beter beeld van wat je met data kan doen en hoe je het bijvoorbeeld visueel kan maken. Er zijn ongelofelijk veel manieren hoe je dit kan doen.

 

Relevantie / betrouwbaarheid van de informatie

Miranda haalde tijdens haar presentatie de zwartepietendiscussie aan als voorbeeld als het gaat om de betrouwbaarheid van bepaalde statistieken. Zo vertelde ze dat je op social media eerder tegenstanders van zwarte piet zal horen dan voorstanders. Voorstanders hebben niks te klagen dus zullen zich eerder stil houden dan mensen die er wel iets tegen hebben. Je kan op deze manier dus niet goed meten of er meer voorstanders zijn of meer tegenstanders van zwarte piet.

 

Data Science

Data Science bestaat al erg lang zei Miranda. Dit onderbouwde ze door een voorbeeld te geven. Er was vroeger, ergens rond de middeleeuwen, namelijk een man die verschillende dingen in kaart had gebracht.

 

Programmatuur

In de presentatie liet Miranda ons een aantal programma’s zien waarmee we data kunnen zien en meten. Hieronder een opsomming met de namen van de programma’s:

  • Smartlook (gratis programma). Met dit programma kun je filmen wat een individu doet op jouw website. > Customer Journey.
  • Power BI (gratis programma)
  • Tableau (betaald programma)
  • Qlikview (betaald programma)

 

Machine learning

Tegenwoordig gaan dingen steeds meer automatisch. Dit werkt vaak d.m.v. algoritmes.

Leuk feitje: Google kan berekenen wanneer er griepepidemieën uitbreken d.m.v. het aantal keren dat er wordt Gegoogeld naar dingen als: hoofdpijn, griep, etc.

 

Doelen analyse

Je hebt verschillende doelen als het gaat om het nut van analyseren. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Followers
  • Sales
  • Bereik

 

Stel de juiste vragen

DATA

  • Hoe betrouwbaar is de data?
  • Heb ik de juiste populatie te pakken?
  • Is het bruikbaar, of te ongestructureerd?
  • Schend ik privacy door het gebruik van de data?

KLANT

  • Wat wil de klant nou echt?
  • Welke data is er al beschikbaar binnen het bedrijf?

 

Tot slot / Wat heb ik geleerd

De presentatie was ietwat rommelig en de programmatuur waarmee ze werkte functioneerde niet optimaal. Hierdoor was het verhaal af en toe lastig te volgen. Het onderwerp op zich was wel interessant. Het belangrijkste en leukste dat ik tijdens deze presentatie heb gezien is dat je informatie en statistieken op verschillende manieren visueel kan maken en kan gebruiken. Zo kun je informatie / statistieken visueel maken d.m.v. grafieken, tabellen en een infographic, maar je kan ook denken aan het verwerken van gegevens in beelden en video’s.